26 آبان 1398 ساعت 11:05

محسن شریعتی در نشست بررسی عملکرد 6 ساله مدیران شهری که به میزبانی روزنامه شهرآرا برگزار شد، اظهار کرد:به منظور رفع نیاز ساکنین این مناطق و به منظور حذف سفر های غیر ضرور در شهر، دو قطعه زمین در شرق و غرب مشهد تملک شده و به زودی عملیات ساخت این پایانه ها با مشارکت بخش خصوص آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سازمان پایانه های شهرداری مشهد 3 وظیفه مشخص بر عهده دارد تصریح کرد:توسعه پایانه های مسافربری شهر، تعمیر و نگهداری از پایانه ها وارتقاء خدمات کمی و کیفی بر اساس  گروه های مخاطب از مهم ترین وظایف این سازمان است.

این مدیر شهری افزود: ارائه خدمات به زائرین امام هشتم (ع)، پذیرش اتوبوس هایی که زائرین را انتقال می دهند و ایجاد شرایط مناسب برای استراحت رانندگان،از جمله دیگر کارهایی است که در این بخش انجام می شود.

جابه جایی 157 میلیون مسافر

وی خاطر نشان کرد:از سال 86 تا 91 در مجموع 157 میلیون نفر توسط 8 میلیون و 500 هزار دستگاه اتوبوس ومینی بوس توسط پایانه های مسافربری شهرداری مشهد جابه جا شده اند.

مدیر عامل سازمان پایانه های شهرداری مشهد،اظهار کرد: طی سال گذشته پایانه های مسافربری شهرداری مشهد با 62 درصد،راه آهن با 27 درصد و خطوط هوایی با 15 درصد به ترتیب بیشترین سهم را در جابه جایی زائرین امام هشتم (ع) بر عهده داشتند.

این مدیر شهری، تاکید کرد:6/6 کل سفرهای جاده ای سال گذشته درکشور از طریق سازمان پایانه های مسافربری شهرداری مشهد  سازماندهی شده است.

وی تصریح کرد:درحال حاضرسه پایانه امام رضا (ع)،معراج و راه ابریشم و3 پایانه موقت(ایستگاه سوار) توسط شهرداری احداث شده و مشغول ارائه خدمات به زائرین و مجاورین امام هشتم (ع) است که در مجموع مساحتی در حدود 608 هزار متر مربع را شامل می شود.

بزرگترین پایانه حمل و نقل کشور

شریعتی، با تاکید بر اینکه توسعه پایانه ها طی سال های گذشته روند رو به رشد قابل توجهی داشته است گفت:پایانه امام رضا (ع) که در سال 87 به بهره برداری رسید، بزرگترین پایانه حمل و نقل کشور است که 47 هکتار عرصه و 60 هزار متر مربع زیر بنا دارد و از بخش های مختلفی تشکیل شده است.

این مدیر شهری،مسجدونمازخانه،اتاق مادروکودک،ارائه اینترنت رایگان،باشگاه ورزشی،شهربازی سرپوشیده،حمام  و خوابگاه رانندگان،اتاق انتظار،اسکان ارزان قیمت زائران،انبار توشه و سیستم یکپارچه فروش بلیط را از مهم ترین بخش های ایجاد شده در پایانه امام رضا (ع) دانست.

وی همچنین از ایجاد ایستگاههای مطالعه در پایانه های شهر خبر داد و افزود:به منظور ترویج فرهنگ کتابخوانی و پرکردن اوقات فراغت زائران،قفسه های کتاب در مکان های مشخص نصب شده تا علاقه مندان بتوانند از آنها استفاده کنند.

وی تصریح کرد:در سال 86، تنها 85درصد مسافران از پایانه امام رضا (ع) انتقال می یافتند و مابقی از مبادی غیر رسمی منتقل می شدند، که مشکلات زیاد ترافیکی را برای شهروندان به دنبال داشت وبا ایجاد پایانه های جدید این میزان به یک درصد رسیده است.

توسعه پایانه ها با هزینه 51 میلیاردی

شریعتی، افزود:درطول 6 سال گذشته 51 میلیارد تومان در بخش توسعه وساخت پایانه ها هزینه شده و5/2 میلیارد توماتن نیز در بخش هوشمند سازی سیستم های حمل ونقل هزینه شده است.

مدیر عامل سازمان پایانه های شهرداری مشهد،تصریح کرد: نگهداری پایانه ها سالانه بیش از 2 میلیارد تومان هزینه در بر دارد که شامل نگهداری از فضای سبز،خدمات نظافتی،تاسیسات و موتور خانه و انتظامات است و علاوه بر این سالانه بیش از یک میلیارد و 400 میلیون تومان هزینه تامین انرژی های مورد نیاز می شود.

وی تاکید کرد: شهرداری در این حوزه یارانه قابل توجهی را پرداخت می کند و تامین مخارج صرفا از محل درآمدهای خود پایانه امکان پذیر نیست.

این مدیر شهری، خاطر نشان کرد:به منظور سهولت دررفت و آمد شهروندان و زائرین،خطوط اتوبوس و تاکسی در پایانه ها ایجاد گردید تا امکان دسترسی مسافران به تمامی نقاط شهر فراهم شود و همچنین اولین خط اتوبوس ویژه مشهد«BRT» نیز ار پایانه امام رضا (ع) شروع می شود.

فعالیت 28 شرکت مسافربری

وی تصریح کرد:در حال حاضر28 شرکت مسافربری برون شهری در پایانه های شهر مستقر هستند که5 شرکت از این تعداد از ناوگان مینی بوس استفاده می کنند و4 شرکت نیز بوسیله خودروهای شخصی و ون به جابه جایی مسافران اقدام می کنند.

وی تاکید کرد:4 شرکت مسافربری بین المللی هم در پایانه فعال شده اند که مسافران را به کشورهای همسایه از جمله افغانستان و عراق جابه جا می کنند.

 

Back to Top

Template Design:Dima Group